Puhutaan sotesta

Hallitus on päättänyt, millaiselta  pohjalta sosiaali-ja terveysuudistusta  lähdetään viemään eteenpäin. Monia kysymyksiä on kuitenkin vielä ratkaisematta, ja tulevaisuuden sote-palveluiden muotoa on todella hankala hahmottaa tässä vaiheessa.

Oululaiset sosialidemokraatit eivät tyydy pelkästään seuraamaan asioiden etenemistä, vaan he ovat aktiivisesti mukana keskustelemassa vaihtoehdoista ja parhaista rakaisumalleista. Teeman ympärille rakennetaan myös keskustelutilaisuuksia ensi vuoden puolella.

Tässä kahden oululaisen näkemyksia uudistuksesta:

Pirjo Sirviö, kaupunginvaltuutettu, hyvinvointilautakunnan pj
”Siis lisätään poliittisia virkoja,  lisätään vallan jakajia”

DSC_0036

Hallituspuolueet haluavat Suomeen 15 sote-aluetta ja 18 maakunnallista itsehallintoaluetta. Ratkaisussa muun muassa Kainuu ja Keski-Pohjanmaa tulisivat Pohjois-Pohjanmaan kanssa samaan sote-alueeseen, mutta säilyttäisivät omat itsehallintoalueensa. Siis käytännössä tarkoittaisi sitä, että Pohjois-Pohjanmaan sote-alueella olisi kolme isäntää, jotka toimisivat palvelujen rahoittajina. Kolme erillistä itsenäistä maakuntaa! Siinähän onkin hyvä jatko pohjoiselle sote-sopalle!

Mielenkiinnolla odotan, mitä tarkoittaa kokoomuksen valinnanvapauskirjaus. Valinnan vapauttahan on kuntalaisella ollut tähänkin saakka – on voinut esim. valita terveysaseman, jossa asioi tai sairaalan, jonne hakeutuu hoitoon. Tämä koskee siis julkisia palveluja. Mutta jos vero-euroilla ryhdytään systemaattisesti tukemaan kaupallisia yrityksiä, siihen ärähdän. Kaupalliset terveysalan yritykset hankkikoot asiakkaansa muuta kautta. Monituottajamalli, joka ratkaisuun lienee myös kirjatun, on Oulussa ollut käytössä jo pidemmän aikaa, tarkoittaen, että kunta on voinut ostaa palveluja esim. yhteisöiltä tai myös kaupallisesti toimivilta yrityksiltä.

Pitkään sotessa työssä olleena ja oululaisena sote-päättäjänä harmittaa todella paljon, kun vuosituhannen ratkaisusta todetaan monesta suusta, että ”pääasia, että saatiin päätös” . Kun kuuntelen päätöksen perusteluja, kuvataan ne poliittisella liturgialla kauniisti, että ihmiset saisivat paremmin palveluja, pääsisivät paremmin lääkäriin. Mitä ihmeen tekemistä siis on sillä, että perustetaan itsehallintoalueita? Siis lisätään poliittisia virkoja, lisätään vallan jakajia, kun säästöjä syntyy kaikilla mittareilla mitattuna ainoastaan hallintoa keventämällä.

Suurimmat kustannussäästöt syntyvät siitä, että ryhdytään aidon oikeasti ajattelemaan sotea ihmisen tarpeista käsin. Katsotaan aidosti alueittain, mitä palveluja kuntalaiset tarvitsevat, niille rakennetaan tarpeellinen määrä henkilöstöä ja vasta sen jälkeen katsotaan, miten koko paletin johtaminen onnistuisi.
Toiminnan joustavuuteen tai kustannussäästöihin ei näilläkään sote-päätöksillä päästä. Valitettavasti.

 

Tytti Tuppurainen, kansanedustaja:
”Pääministeri Juha Sipilän johtamistyyliä ei voi kehua rakentavaksi”

TyttiTuppurainen

Hallitus kävi pitkät ja vaiherikkaat neuvottelut sote-uudistuksesta. Pääministeri Juha Sipilän johtamistyyliä ei voi kehua rakentavaksi.

Neuvottelujen tuloksena hallitus on päätynyt (yöllä tehdyissä ratkaisuissa) 15 sote-alueeseen ja 18 itsehallintoalueeseen. Käytännössä ratkaisu mahdollistaa Keskustan kauan kaavaileman maakuntamallin rakentamisen Suomeen sekä Kokoomuksen ajaman palveluiden yksityistämisen.

Sote-uudistukseen kytkeytyy monia avoimia kysymyksiä niin perustuslakiin kuin valinnanvapauteen liittyen. Auki ovat myös seuraukset kasvavasta terveyspalvelujen yksityistämisestä.

 

(SH)

Comments are closed